Nytt rekordår för Black Friday

Elgiganten-BlackFriday19

Elgiganten meddelar att Black Friday överträffade alla förväntningar, och berättar att man under fredagsdygnet omsatte vitvaror och hemelektronik för 617 miljoner kronor, 21 procent mer än fjolåret, vilket anges vara nytt handelsrekord både för Elgiganten, elektronikbranschen och svensk detaljhandel i stort.

– Vi hade räknat med nya rekordnivåer, men det här överträffar våra förväntningar. Under fredagsdygnet omsatte vi produkter för 617 miljoner kronor, vilket är en växt från fjolåret med närmare 21 procent. Black Friday är den i särklass största handelsdagen i Sverige, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Försäljningen ökade i samtliga kanaler, med e-handeln som den stora vinnaren med en tillväxt på närmare 100 procent. Redan klockan 15:00 på fredag eftermiddag passerade e-handelsförsäljningen fjolårets totalförsäljning för hela dygnet.

– Totalt sett kan vi konstatera att e-handeln ökade kraftigt samtidigt som handeln som helhet var mer jämnt fördelad över hela dygnet i år. Fler erbjudanden och en extremt bra produkttillgång har gjort att fler kunder än någonsin kunnat ta del av erbjudandena och det är jag enormt glad över. Det är också grunden till att vi kan växa så mycket i år trots enormt starka siffror från fjolåret att jämföra oss mot, säger Niclas Eriksson.

Under fredagsdygnet såldes 15,000 hörlurar och närmare 20,000 TV-apparater. Siffrorna visar också att kunderna valt att handla dyrare produkter i år.

– Snittköpen har ökat med 50 procent under Black Friday de senaste tre åren. Det pekar egentligen på två saker, dels planlägger kunderna de större inköpen till Black Friday då de vet att det kommer att finnas bra erbjudanden. Då passar de också på att handla produkter i de något högre prissegmenten med bättre specifikationer och lägre energiförbrukning och så vidare. TV-apparater och stora vitvaror säljer till exempel alltid bra under Black Friday, säger Niclas Eriksson.

MediaMarkt
– När vi summerar veckan hittills kan vi se att det har gått fantastiskt bra både i e-handeln och i varuhusen, det märks att svenskarna tagit till sig Black Friday. Måndag till och med torsdag ökade vi omsättningen i vår e-handel med drygt 30 procent jämfört med motsvarande period förra året och då har vi fortfarande hela helgen och den riktiga finalen framför oss, säger Henrik Hedlund, Head of Sales MediaMarkt Sverige.

DIBS
E-handeln på Black Friday fortsätter att öka och slår rekord för fjärde året i rad. Det nya rekordet – en ökning på tio procent i antal köp – fortsätter dock på förra årets trend och planar ut, eftersom det kampanjas både före och efter själva dagen i en ”Black Week”, anger DIBS, som undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egen data baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen, och genom en undersökning av Yougov bland svenskarna inför Black Friday.

– Hype och hysteri och ännu ett nytt rekord för e-handeln på Black Friday. Det är inte konstigt att det börjar plana ut med tanke på de senaste årens enorma tillväxt och att kampanjandet sker hela veckan inklusive nu i helgen, säger Daniel Larsson, vd för DIBS Payment Services.

I undersökningen inför Black Friday så uppgav hälften av svenskarna att de ämnade handla på Black Friday varav 28 procent på nätet, vilket var fem procentenheter mer än ifjol. När Black Friday tjuvstartade torsdag kväll så minskade handeln jämfört med i fjol men ökade sedan mycket kraftigt under natten och morgontimmarna. Därefter planade handeln ut och det slutgiltiga facit för hela dygnet inklusive tjuvstarten blev en ökning på tio procent i antal köp. Detta kan jämföras med ökningen på 14 procent ifjol.

– Numera handlar hälften av svenskarna under Black Friday, främst på nätet, och många gör sina julklappsinköp då. Vi tror att denna trend är här för att stanna, och givet en god ekonomi så kan det bli fortsatta rekord, fortsätter Daniel Larsson.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone