Mindre fysisk handel på Black Friday

Nets-BlackFriday2018

Handeln i svenska fysiska butiker minskade något under själva Black Friday jämfört med förra året, men var lika stor för veckan som helhet, visar kortsiffror från betalföretaget Nets i Sverige. E-handeln slog däremot ännu ett rekord under Black Friday i Sverige även om det tycks plana ut något.

– Att Black Friday blivit en Black Week gynnar fysiska butiker, eftersom det blir enklare att kunna gå ut och handla under hela veckan till skillnad mot bara den specifika fredagen. Veckan som helhet kan man ändå säga blev en framgång för fysiska butiker, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Handeln under själva Black Friday i svenska fysiska butiker, det vill säga detaljhandeln, minskade med 2,2 procent i omsättning jämfört med ifjol. För veckan som helhet – Black Week – så var det ungefär lika stor handel som hela veckan ifjol, vilket är en trend även i de nordiska grannländerna. Antalet kontaktlösa betalningar ökade med 12 gånger. Siffrorna kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.

Dotterbolaget DIBS rapporterade att e-handeln i Sverige under Black Friday slog rekord igen med en ökning om 10 procent i antal köp. Veckan som helhet ökade med 16 procent. Det är något mindre än tidigare år.

Black Friday har de senaste åren slagit igenom även i den svenska handeln. Uppmärksamheten och butikernas kampanjer inför dagen i år gick nog inte någon förbi. Det är dock tydligt att e-handeln har ett starkare genomslag än i fysiska butiker under Black Friday.

– Totalt sett blev Black Friday-veckan ännu en stor framgång för handeln i Sverige, liksom för de många svenskar som lyckades göra kap. Det är dock tydligt att Black Friday har ett starkare genomslag i e-handeln än fysiska butiker, avslutar Patrick Höijer.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone