Husqvarna Group firar 1 miljon robotgräsklippare

Husqvarna-Robotgrasklippare

1995 skapade Husqvarna Group marknaden för robotgräsklippare genom att introducera Solar Mower som världens första serietillverkade robotgräsklippare till konsumentförsäljning. Förutom att den byggde på robotteknik och var automatisk var den även solcellsdriven. Idag firar Husqvarna Group att koncernen har sålt totalt 1 miljon robotgräsklippare sedan Solar Mower lanserades. Husqvarna Group erbjuder robotgräsklippare under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch och Flymo.

Husqvarna Group anger att man är pionjärer inom gräsklippning med robotteknik, och att man tack vare koncernens framgångsrika produkter och lösningar även är global marknadsledare inom robotgräsklippning. Västeuropa är huvudmarknaden för robotgräsklippare och uppskattas växa med minst 20 procent per år.

– Att vi totalt har sålt 1000000 miljövänliga robotgräsklippare är en milstolpe för koncernen. För mer än 20 år sedan skapade vi marknaden för robotgräsklippare och vi har utvecklat den ända sedan dess. Vi har en stark ledande ställning inom det här segmentet medan många av våra konkurrenter fortfarande är relativt nya på marknaden. Vi ser att marknaden för robotgräsklippare fortfarande är liten i många länder, medan den har växt betydligt i andra. Det innebär att det fortfarande finns en stor tillväxtpotential inom detta spännande segment. Vårt mål är att behålla vår ledande ställning genom att erbjuda de mest tillförlitliga, säkra och effektiva produkterna och lösningarna, säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.

Genom ständiga förbättringar har robotgräsklipparna blivit tåligare, lättare att installera och använda samt klarar av allt mer komplexa trädgårdar, anger företaget, och berättar att en robotgräsklippare är energieffektiv och har nästan inga utsläpp under användning. Elförbrukningen för att hålla en gräsmatta på 1000 kvadratmeter klippt anges motsvara ungefär en glödlampa på 11W. Idag kan man programmera och styra sin robotgräsklippare via en app på telefonen eller surfplattan. Genom åren har koncernen även lagt mycket energi på att sänka produktens ljudnivå till ett minimum.

– Våra avancerade lösningar för robotgräsklippare har gett oss en marknadsledande position. Alla våra robotgräsklippare designas i Sverige och tillverkas på våra toppmoderna fabriker i Europa innan de skickas till kunder över hela världen. Som marknadsledare vill vi fortsätta ligga i framkant och leverera de bästa lösningarna för våra slutanvändare samtidigt som vi ständigt utvecklar vårt erbjudande, avslutar Kai Wärn.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone