Electrolux & Karma introducerar kylskåp

ElectroluxKarma-kyl

Electrolux introducerar tillsammans med startupbolaget Karma ett uppkopplat kylskåp för matbutiker. Kylskåpet, som betalanserades 6 november, är integrerat med Karmas app och ska bidra till minskat matsvinn genom att göra det enklare att sälja osåld mat direkt till konsumenter.

En tredjedel av all mat som produceras hamnar i soporna istället för att konsumeras. Det här vill Electrolux och maträddarappen Karma ändra på: det ska vara enklare att rädda mat från att slängas. I augusti meddelade Electrolux att bolaget gått in som investerare i Karma, och samtidigt inleddes ett samarbete för att utforska nya smarta och enkla lösningar för att gemensamt verka för minskat matsvinn. Nu står det första resultatet av samarbetet klart – ett smart kylskåp där medvetna konsumenter enklare och snabbare kan rädda mat direkt i butiken.

– Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring. Genom att kombinera våra och Karmas unika egenskaper har vi snabbt kunnat skapa en kreativ lösning som gör det enklare för konsumenter och matleverantörer att rädda mat från att slängas, säger Tove Chevalley, chef för Digital Innovation på Electrolux.

– Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare i Karma.

Kylskåpet effektiviserar förvaring och upphämtning av osålda matvaror som annars riskerar att slängas och gör det möjligt för matbutiker som inte har en naturlig upphämtningsplats att använda Karma. 6 november introducerades kylskåpet som en betaversion och det finns på ICA Kvantum Liljeholmen fram till och med 31 december 2018. ICA Kvantum Liljeholmen började använda Karma för ett och ett halvt år sedan och har hittills räddat fler än 14000 matvaror med hjälp av appen.

– Att butiken agerar pilot för Electrolux och Karmas nya lösning är roligt och går i linje med vår vision och ständiga kamp för bättre hållbarhet. Med hjälp av kylen kommer vi kunna rädda dubbelt så mycket mat som tidigare, säger Tobias Nilsson, butikschef på ICA Kvantum Liljeholmen.

Så fungerar det:
* Karmas användare som gör ett köp hos ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm genom Karma-appen kommer att kunna hämta ut beställda varor direkt från det uppkopplade kylskåpet.
* Användaren låser upp det uppkopplade kylskåpet, som är utrustat med ett smart lås, genom sitt digitala kvitto i form av en QR-kod.
* Den köpta produkten visas sedan upp i matbutikens kassa.

Om Karma
Med Karmas app kan privatpersoner köpa bra mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker till ett billigare pris. Appen har idag 400000 användare och fler än 1500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker. Sedan starten, i November 2016, har Karma räddat över 580000 matvaror från att slängas. Mer information på www.karma.life.

Share on Facebook1Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone