Black Friday ökar i popularitet

BlackFriday-2018

Black Friday ökar i popularitet, och i år uppger mer än hälften av svenskarna att de kommer handla på jättereadagen, och det är framförallt e-handeln som driver ökningen, meddelar DIBS, och berättar att det man främst planerar att köpa är elektronik och mode.

DIBS undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egen data baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen liksom genom en undersökning av Yougov bland svenskarna inför Black Friday.

I år uppger 51 procent av svenskarna att de kommer handla på Black Friday, jämfört med 44 procent i fjol. Främst ämnar man att handla på nätet, 28 procent uppger detta jämfört med 23 procent ifjol. 9 procent ämnar att handla i fysiska butiker vilket är lika mycket som förra året, och 14 procent ämnar att handla både på nätet och i fysiska butiker. Bland svenskar mellan 18 och 39 år är det nästan 70 procent som ska handla och nästan 50 procent som ska handla på nätet. Minst ämnar 60-plussarna att utnyttja readagen, endast var tredje planerar att handla och var tionde på nätet. I fysiska butiker är det relativt jämnt, med undantag från åldersgruppen 40-49 år där endast fyra procent ämnar att handla där.

Det är tydligt att många gör sina julklappsköp på nätet: hälften av de svenskar som handlar på Black Friday uppger att de kommer att köpa julklappar. 46 procent anger att de ämnar göra en del av köpen då och 4 procent att de kommer köpa samtliga julklappar. 12 procent tänker inte köpa julklappar på Black Friday, 34 procent har inte bestämt sig ännu och 5 procent köper inte julklappar alls.

– Julhandeln börjar tidigit numera och Black Friday är den största handelsdagen för de flesta webbutiker. E-handeln driver på mest av ökningen även om fysiska butiker och kedjor är duktiga på att se till att konsumenterna kommer in i butikerna. Vi räknar med ännu ett rekord för e-handeln, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Varukategorier som är mest populära att köpa på nätet under Black Friday:
Elektronik – 43 %
Kläder, skor, accessoarer – 42 %
Skönhets- och hälsoprodukter – 25 %
Heminredning – 23 %
Barn/leksaksartiklar – 20 %
Fysiska medier (till exempel böcker, CD, DVD, Blu-ray) – 14 %
Mat och dryck – 11 %
Digitala medier (till exempel e-böcker, film digitalt) – 8 %
Presentkort – 6 %

Black Friday, västvärldens största shoppingdag, kommer ursprungligen från USA och är alltid fredagen efter Thanksgiving. Black Friday kan sägas markera starten på julhandeln och begreppet kommer ursprungligen från att det var då detaljhandelns röda siffror skulle bli svarta.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone