Ett test är inte alltid ett test

Tester är bra. Men ett test är inte alltid ett test. EHLnytt fick en pratstund med konsumenternas krigare nummer ett, Sverker Olofsson

Under sina 23 år var han konsumenternas bästa vän och de oseriösa företagens värsta mardröm. Många är de företag och organisationer som har hamnat i Sverker Olofssons berömda soptunna i teveprogrammet PLUS. Numera har han dock lämnat över programledarskapet och dessvärre behövs soptunnan fortfarande, i allra högsta grad, hävdar han.

– De allra flesta företag sköter sig bra, det är min erfarenhet. Men det är svårt att vara konsument idag och konsumentjournalistiken blir allt viktigare, säger han.

Inte helt otippat gillar Sverker Olofsson tester.

Under 23 år var Sverker Olofsson konsumenternas röst i rutan.

Under 23 år var Sverker Olofsson konsumenternas röst i rutan.

– Ja, jag gillar verkligen att slå upp en tidning på köksbordet och läsa om ett test som har gjorts, säger han.

Men han har två reservationer.

För det första, vad menar man med ordet test?

– För mig är ett test något som görs av oberoende och utbildad personal, oftast i en laboratorieliknande och med avancerad utrustning som hjälp. Om det är detta man menar när man pratar om test ja då är ett test att lita på, säger Sverker.

– Men om en journalist går ut på stan och ställer frågor och låter vissa personer testa och ge subjektiva utlåtande av en vara. Då är jag tveksam. Detta kan vara kul att läsa men man ska inte kalla det för ett test, säger Sverker.

Den andra reservationen är att det är dyrt med tester. Det blir nästan alltid en bedömningsfråga för journalisten.

– När vi skulle testa exempelvis diskmaskiner tog vi in sju-åtta olika märken. Men det fanns kanske ett trettiotal på marknaden. Journalisten påverkar naturligtvis väldigt mycket genom sitt urval, säger han.

Vad menar man med ordet test, frågar sig Sverker Olofsson. Foto: Testfakta

Trots internets ankomst med alla dess möjligheter till jämförelser hävdar Sverker att det ändå bara blir svårare och svårare att vara konsument, inte minst när det gäller vitvaror. Utbudet är stort och för konsumenten är det nästan omöjligt att kunna sätta sig in och förstå alla de funktioner som finns på exempelvis en tvättmaskin och samtidigt kunna värdera kvalitet i förhållande till pris.

Testjournalistiken har en stor utmaning här. Vad som är viktigt för en person kanske inte är lika viktigt för annan person.

– Vad är god kvalitet för mig när jag köper en diskmaskin? Är det att den inte rostar, är hållbar, energisnål eller är det något annat? Som smarta funktioner eller att den är lätt att använda, säger han

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone